Animacja modelu 3d
Zdjęcia wraku
Zabytki z wraku
Wrak F53.31 GŁAZIK to pozostałości niewielkiego statku żaglowego z pawężową rufą, o długości kilkunastu metrów, zbudowanego metodą zakładkową po roku 1831. Do budowy jednostki użyto drewna dębowego rosnącego na terenie Pomorza Gdańskiego. Statek zatoną na wysokości Gdyni Redłowa, w odległości 2,5 km od brzegu z ładunkiem kamieni (głazów) o średnicy do 1 metra. Przyjmując budowę jednostki w latach 30. XIX wieku ładunek można interpretować jako transport kamieni (głazów) z rejonu Redłowa do budowy umocnień brzegowych – kamiennych mol u wejścia do Portu Gdańskiego. W tym bowiem czasie, w latach 30. i 40. XIX wieku w gdańskim porcie drewniane mola zastępowano znacznie trwalszymi i odporniejszymi na fale i prądy morskie molami kamiennymi, przedłużając je do 750 metrów (molo wschodnie) i 800 metrów (molo zachodnie). Szacunkowa nośność (pojemność) jednostki to 20 - 30 łasztów.
więcej
Wrak F 53.31 został odkryty 24 października 2012 roku przez pracowników Urzędu Morskiego w Gdyni (GUM). Wykonano wtedy serię obrazów stanowiska za pomocą sonaru bocznego. w maju 2013 roku przeprowadzono wstępne podwodne rozpoznanie obiektu z pokładu statku GUM „Hydrograf 10”, w którym uczestniczyli nurkowie z Narodowego Muzeum Morskiego (NMM).
Obiekt znajduje się na głębokości 12,5 metra w odległości ok. 2,5 km (na wschód) od brzegu w Gdyni Redłowie.
Podwodne badania inwentaryzacyjne wraka prowadzono w czerwcu oraz lipcu 2014 roku.
Statek zbudowano po roku 1831 z drewna pochodzącego z Pomorza Gdańskiego.
Wrak zbudowany tradycyjną metodą zakładkową jest pozostałością statku używanego lokalnie na wodach Zatoki Gdańskiej.
W wyniku prac z wraku F53.31 pozyskano m.in.: zakorkowaną kamionkową butelkę na wodę mineralną „Selters”, miseczkę ceramiczną, dzbanuszek kamionkowy, miedziany czajnik ze śladami napraw, 3 bloki takielunkowe, w tym jeden dwukrążkowy i dwa jednokrążkowe, fragmenty butelek szklanych, kości oraz naczyń ceramicznych, but skórzany, dwie knagi, cynową solniczkę oraz mosiężny guzik.
Wykonano analizy dendrochronologiczne próbek drewna, fizykochemiczne próbek drewna, petrograficzne kamieni zalegających na stanowisku.
Film
Zdjęcia z badań
Strona "Wirtualny Skansen Wraków Zatoki Gdańskiej" (www.wsw.nmm.pl) powstała w ramach projektu naukowo-badawczego "Wirtualny Skansen Wraków Zatoki Gdańskiej. Ewidencja i inwentaryzacja podwodnego dziedzictwa archeologicznego" współfinansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.