Animacja modelu 3d
Zdjęcia wraku
Wrak F53.18 West A to pozostałości burty żaglowca o poszyciu karawelowym (na styk) o długości ponad 20 metrów i szerokości 3,5 m. Jednostkę zbudowanego z drewna sosnowego w najprawdopodobniej na przełomie XVIII i XIX wieku. Oś konstrukcji wraka przebiega zgodnie z kierunkiem pn. – wsch., pd. – zach. Rozpoznano 41 wręgów (elementów usztywnienia poprzecznego), klepki szalunku wewnętrznego oraz klepki poszycia ułożone na styk. Wszystkie elementy konstrukcyjne wykonano z drewna sosnowego i łączone drewnianymi kołkami oraz metolowymi bolcami z prostokątnymi główkami.
Wrak odkryty został w roku 2010 przez pracowników Wydziału Pomiarów Morskich Urzędu Morskiego w Gdyni. Obrazy sonarowe opracowane zostały przez Jacka Koszałkę, hydrografa kategorii A.
Obiekt zalega na głębokości 5 metrów w niewielkiej odległości od brzegu w rejonie Westerplatte.
Badania rozpoznawcze obiektu przeprowadzili archeolodzy z NMM w latach 2010 oraz 2011. W roku 2017 ekipa badawcza NMM dokonała szczegółowej inwentaryzacji stanowiska.
Jednostkę zbudowanego z drewna sosnowego w najprawdopodobniej na przełomie XVIII i XIX wieku. Chronologię obiektu ustalono na podstawie badań radiowęglowych (C14) próbek drewna pozyskanych z wraka.
Z wraka pozyskano 17 zabytków. Są wśród nich: tuleje ceramiczne różnych rozmiarów i form, szklana butelka koloru zielonego, miska mosiężna, fragmenty naczyń ceramicznych oraz muszla ostrygi. Bliskość brzegu oraz duża dynamika dna w tym rejonie powodują, iż zabytki mogą być obiektami narzuconymi nie pochodzącymi pierwotnie z tego wraka.
Zdjęcia z badań
Strona "Wirtualny Skansen Wraków Zatoki Gdańskiej" (www.wsw.nmm.pl) powstała w ramach projektu naukowo-badawczego "Wirtualny Skansen Wraków Zatoki Gdańskiej. Ewidencja i inwentaryzacja podwodnego dziedzictwa archeologicznego" współfinansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.