Wrak F53.12 F53.12

Wrak: F53.12
Nazwa: F53.12
Jednostka: jednostka płaskodenna
Okres powstania: XIX wiek
Głębokość zalegania: 4
Odkrycie: 2008
Rozpoczęcie badań: 2018

Animacja modelu 3d


Zdjęcia wraku


Opis stanowiska

Wrak F53.12 to pozostałości płaskodennej jednostki pływającej zbudowanej z drewna sosnowego (poszycie dna) oraz dębowego (denniki, burty) mogącej pełnić funkcję lichtugi portowej (statku przeładunkowego) lub służącej w towarowej żegludze lokalnej portów Zatoki Gdańskiej. Statek miał długość 23-25 metrów i szerokość około 7 metrów.

Na rozpoznaną konstrukcję wraka składają się: sosnowe klepki poszycia dna łączone na styk; 17 dębowych denników mocowanych do klepek poszycia za pomocą kołków; częściowo zachowane fragmenty dębowych klepek burtowych mocowanych za pomocą żelaznych gwoździ. Na konstrukcji znajduje zwój liny żelaznej, a obok po stronie pd.–zach. metalowy bęben na liny.

więcej

Okoliczności odkrycia

Wrak został odkryty w roku 2008 przez pracowników Wydziału Pomiarów Morskich Urzędu Morskiego.

Lokalizacja

Obiekt zalega na głębokości 4 metry w rejonie Brzeźna (dzielnica Gdańska) w odległości około 300 metrów od brzegu. Oś konstrukcji wraka przebiega zgodnie z kierunkiem N-S. Zakończenie wraka w kierunku północnym zagłębione jest w piaszczystym dnie.

Przebieg badań

Badania rozpoznawcze obiektu przeprowadzili archeolodzy z NMM w roku 2009. W roku 2018 ekipa badawcza NMM dokonała szczegółowej inwentaryzacji stanowiska.

Chronologia

Jednostkę zbudowano po roku 1869 z drewna pochodzącego z rejonów pn.-wsch. Polski.

Strona "Wirtualny Skansen Wraków Zatoki Gdańskiej" (www.wsw.nmm.pl) powstała w ramach projektu naukowo-badawczego "Wirtualny Skansen Wraków Zatoki Gdańskiej. Ewidencja i inwentaryzacja podwodnego dziedzictwa archeologicznego" współfinansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.