Wrak F53.30 Szklany

Wrak: F53.30
Nazwa: Szklany
Jednostka: Żaglowiec handlowy
Okres powstania: XVII wiek
Głębokość zalegania: 20
Odkrycie: 2012
Rozpoczęcie badań: 2015

Animacja modelu 3d


Zdjęcia wraku


Opis stanowiska

Wrak F53.30 SZKLANY to pozostałości po XVII-wiecznym statku handlowym zbudowanym z drewna dębowego metodą karawelową – klepki poszycia łączone na styk. Stanowisko zajmuje obszar o powierzchni 200 m2, o długości 25 m i szerokości ponad 7 m. Zachowała się głównie część denna konstrukcji. Rozpoznano stępkę, elementy usztywnienia poprzecznego –denniki/wręgi, klepki poszycia o grubości 8 cm, klepki szalunku wewnętrznego o grubości 3 cm oraz fragmenty masztu, pompy zęzowej oraz dziobnicy. Elementy konstrukcji połączono za pomocą drewnianych kołków.

Na elementach konstrukcji i zabytkach pozyskanych z wraka rozpoznano liczne ślady spalenizny. Przyczyną zatonięcia statku był najprawdopodobniej pożar.

więcej

Okoliczności odkrycia

Wrak został odkryty w roku 2012 przez pracowników Urzędu Morskiego w Gdyni. Wykonano obrazy sonarowe i rozpoznano fragmenty burt dużego, drewnianego statku zagłębionego w piaszczystym dnie.

Lokalizacja

Obiekt zalega na głębokości 20 m w odległości 5 mil morskich od brzegu, na wschód od brzegu na wysokości Gdyni Orłowa.

Przebieg badań

W roku 2013 przeprowadzono z pokładu statku GUM „Hydrograf 10” wstępne podwodne rozpoznanie obiektu, w którym uczestniczyli nurkowie z Narodowego Muzeum Morskiego. Podwodne badania inwentaryzacyjne wraka przeprowadzono w czerwcu 2015 roku.

Chronologia

Jednostkę zbudowano w I połowie XVII wieku z drewna dębowego pochodzącego z północnych Niemiec. Statek zatonął po roku 1657, płynąc z portu gdańskiego.

Zabytki z wraku

Z wraka pozyskano kilkaset zabytków, w większości kompletne butelki szklane z cynowymi zakrętkami, zakrętki cynowe oraz fragmenty butelek. Ponadto ze stanowiska podniesiono beczki drewniane różnych rozmiarów, zawierające sztaby żelazne, działa żelazne, wlewki ołowiane oraz fragmenty obuwia.

    Rozpoznano zakrętki cynowe wykonane przez konwisarzy gdańskich, co wskazuje, iż fracht lub jego część załadowano w Gdańsku, przed zatonięciem statku. Zabytki obecnie znajdują się w konserwacji, a w przyszłości część z nich będzie można oglądać na wystawach w NMM.

    więcej

    Zdjęcia z badań


    Strona "Wirtualny Skansen Wraków Zatoki Gdańskiej" (www.wsw.nmm.pl) powstała w ramach projektu naukowo-badawczego "Wirtualny Skansen Wraków Zatoki Gdańskiej. Ewidencja i inwentaryzacja podwodnego dziedzictwa archeologicznego" współfinansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.