Animacja modelu 3d
Zdjęcia wraku
Wrak F53.30 SZKLANY to pozostałości po XVII-wiecznym statku handlowym zbudowanym z drewna dębowego metodą karawelową – klepki poszycia łączone na styk. Stanowisko zajmuje obszar o powierzchni 200 m2, o długości 25 m i szerokości ponad 7 m. Zachowała się głównie część denna konstrukcji. Rozpoznano stępkę, elementy usztywnienia poprzecznego –denniki/wręgi, klepki poszycia o grubości 8 cm, klepki szalunku wewnętrznego o grubości 3 cm oraz fragmenty masztu, pompy zęzowej oraz dziobnicy. Elementy konstrukcji połączono za pomocą drewnianych kołków.
więcej
Wrak został odkryty w roku 2012 przez pracowników Urzędu Morskiego w Gdyni. Wykonano obrazy sonarowe i rozpoznano fragmenty burt dużego, drewnianego statku zagłębionego w piaszczystym dnie.
Obiekt zalega na głębokości 20 m w odległości 5 mil morskich od brzegu, na wschód od brzegu na wysokości Gdyni Orłowa.
W roku 2013 przeprowadzono z pokładu statku GUM „Hydrograf 10” wstępne podwodne rozpoznanie obiektu, w którym uczestniczyli nurkowie z Narodowego Muzeum Morskiego. Podwodne badania inwentaryzacyjne wraka przeprowadzono w czerwcu 2015 roku.
Jednostkę zbudowano w I połowie XVII wieku z drewna dębowego pochodzącego z północnych Niemiec. Statek zatonął po roku 1657, płynąc z portu gdańskiego.
Z wraka pozyskano kilkaset zabytków, w większości kompletne butelki szklane z cynowymi zakrętkami, zakrętki cynowe oraz fragmenty butelek. Ponadto ze stanowiska podniesiono beczki drewniane różnych rozmiarów, zawierające sztaby żelazne, działa żelazne, wlewki ołowiane oraz fragmenty obuwia.
więcej
Zdjęcia z badań
Strona "Wirtualny Skansen Wraków Zatoki Gdańskiej" (www.wsw.nmm.pl) powstała w ramach projektu naukowo-badawczego "Wirtualny Skansen Wraków Zatoki Gdańskiej. Ewidencja i inwentaryzacja podwodnego dziedzictwa archeologicznego" współfinansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.