Wrak F32.6 „Helena” to pozostałości po XIX/XX-wiecznej szkucie z Rewy o nazwie „Helena”, która zatonęła w marcu 1945 roku w wyniku działań wojennych Armii Radzickiej. Podczas inwentaryzacji stanowiska rozpoznano dębowy kadłub statku żaglowego o poszyciu karawelowym wyposażonego w silnik spa...

więcej ...

Wrak F53.7 stanowi jedną z dwóch pozostałości szwedzkiego okrętu „Solen”, który zatonął w Bitwie pod Oliwą w 1627 roku. Wyeksplorowaną konstrukcję wraka przetransportowano w nowe miejsce na Zatoce Gdańskiej, na wysokości Gdyni Orłowa, deponując na głębokości 15 metrów. Większy fragment...

więcej ...

Wrak F53.17 stanowi część rufową dużego statku zbudowanego z drewna dębowego. Cechy konstrukcyjne oraz wyniki badań dendrochronologicznych wskazują, iż jednostka została zbudowana najprawdopodobniej w połowie XVIII wieku. Obiekt jest wtórnie przemieszczony względem pierwotnego miejsca depozycji. ...

więcej ...

Wrak F53.21 jest pozostałością w postaci fragmentu burty statku żaglowego zbudowanego z drewna dębowego na przełomie XVI i XVI wieku. Obiekt jest wtórnie przemieszczony względem pierwotnego miejsca depozycji. Z dna morskiego wystaje fragment kadłuba statku zbudowanego z drewna dębowego o długośc...

więcej ...

Wrak F32.9 to pozostałości częściowo zachowanej jednostki płaskodennej o długości około 21 metrów i szerokości około 5 metrów, używanej najprawdopodobniej w transporcie lokalnym w obrębie portów Zatoki Gdańskiej. Na rozpoznaną konstrukcję wraka składają się: dębowe klepki poszycia dna ł...

więcej ...

Wrak F53.12 to pozostałości płaskodennej jednostki pływającej zbudowanej z drewna sosnowego (poszycie dna) oraz dębowego (denniki, burty) mogącej pełnić funkcję lichtugi portowej (statku przeładunkowego) lub służącej w towarowej żegludze lokalnej portów Zatoki Gdańskiej. Statek miał długoś...

więcej ...

Wrak F53.20 to pozostałości płaskodennej jednostki śródlądowej lub pomocniczej lichtugi portowej, o długości co najmniej 19 metrów i szerokości około 5 metrów, użytkowanej w drugiej połowie XVI wieku. Całkowita jej długość wynosi co najmniej 19 metrów. Wrak jest odwrócony do góry dnem. ...

więcej ...

Wrak F33.3 „Wicher” jest pozostałością po niszczycielu (kontrtorpedowcu) ORP „Wicher”. Okręt zbudowany we Francji wszedł do służby w Marynarce Wojennej RP w roku 1930, gdzie do 1937 roku był okrętem flagowym. Został zbombardowany przez lotnictwo niemieckie 3 września 1939 roku w basenie por...

więcej ...

Wrak F53.26 West B to pozostałości statku żaglowego o poszyciu karawelowym (klepki łączone na styk) zbudowanego z drewna sosnowego oraz dębowego w I połowie XVII wieku. Rozpoznano obiekt o długości ok. 10 metrów i szerokości 3 metry. Rzeczywista długoś wraka jest większa gdyż część konstrukc...

więcej ...

Wrak F53.18 West A to pozostałości burty żaglowca o poszyciu karawelowym (na styk) o długości ponad 20 metrów i szerokości 3,5 m. Jednostkę zbudowanego z drewna sosnowego w najprawdopodobniej na przełomie XVIII i XIX wieku. Oś konstrukcji wraka przebiega zgodnie z kierunkiem pn. – wsch., pd. – ...

więcej ...

Wrak F54.3 De Jonge Seerp (W-27) to pozostałości fryzyjskiego kofa, który zatonął w Zatoce Gdańskiej w roku 1791. Stanowisko zajmuje obszar ponad 2000 m2 i składa się z dennej części konstrukcji statku żaglowego oraz tzw. skupiska 1, znajdującego się w odległości ok. 40 metrów w kierunku połu...

więcej ...

Wrak F53.22 to pozostałości prawej burty statku z przełomu XIV i XV wieku. Fragment burty ma długość ponad 20 metrów i zbudowany jest metodą zakładkową; klepki poszycia łączone są na zakładkę za pomocą żelaznych nitów. W skład zachowanej konstrukcji wchodzą także wręgi, klepki szalunku w...

więcej ...

Wrak F53.3 (W-25) to pozostałości 3-masztowego żaglowca, zbudowanego z dębiny, o długości ponad 29 metrów i szerokości 9 metrów. Szacunkowa pojemność (nośność) jednostki wynosi najmniej 150 łasztów (300 ton). Wrak odbiega swym kształtem od najczęściej spotykanych podwodnych stanowisk arch...

więcej ...

Wrak F53.9 to pozostałości płaskodennego, bezmasztowego statku pomocniczego (lichtugi), używanego do żeglugi przybrzeżnej oraz komunikacji i przewozu towarów pomiędzy portem a statkami na redzie. W rzucie z góry wrak przedstawia się jako płaska konstrukcja drewniana o wrzecionowatym kształcie, sk...

więcej ...

Wrak F53.25 jest pozostałością części dennej statku żaglowego, zachowaną w postaci dębowej stępki o dł. 8 m, sosnowych i dębowych denników, sosnowych klepek poszycia o gr. 9 cm, klepek szalunku wewnętrznego o gr. 9 cm oraz uszkodzonej, masywnej, wieloelementowej nadstępki o długości ponad 8 m ...

więcej ...

Wrak F53.13 to pozostałości dennej części drewnianego żaglowca. Rozpoznano poszycie montowane na styk z klepek o grubości do 7 cm, gęsto rozmieszczone denniki oraz fragmentarycznie zachowane klepki szalunku wewnętrznego o grubości 6 cm. Wrak nie zawiera stępki oraz nadstępki, które zostały wyrwan...

więcej ...

Wrak F53.6 SOLEN (W-6) jest pozostałością po szwedzkim okręcie "Solen" (słońce), który zatonął 28 listopada 1627 roku w bitwie stoczonej na redzie Gdańska, zwanej Bitwą pod Oliwą. Był to galeon o długości ponad 30 metrów i nośności około 150 łasztów, zbudowany metodą karawelow...

więcej ...

Wrak F53.31 GŁAZIK to pozostałości niewielkiego statku żaglowego z pawężową rufą, o długości kilkunastu metrów, zbudowanego metodą zakładkową po roku 1831. Do budowy jednostki użyto drewna dębowego rosnącego na terenie Pomorza Gdańskiego. Statek zatoną na wysokości Gdyni Redłowa, w odl...

więcej ...

Wrak F53.14 PORTOWIEC jest pozostałością po dużym statku żaglowym, o długości co najmniej 30 metrów, zbudowanym z drewna dębowego. Szacunkowa ładowność jednostki to co najmniej 150 łasztów (300 ton). Statek zbudowano najprawdopodobniej w pierwszym dziesięcioleciu XIX wieku, na pewno po roku 180...

więcej ...

Wrak F53.30 SZKLANY to pozostałości po XVII-wiecznym statku handlowym zbudowanym z drewna dębowego metodą karawelową – klepki poszycia łączone na styk. Stanowisko zajmuje obszar o powierzchni 200 m2, o długości 25 m i szerokości ponad 7 m. Zachowała się głównie część denna konstrukcji. Rozp...

więcej ...

Wrak F53.4 LORELEY (W-23) to pozostałości po statku handlowym typu bark zbudowanym w Rostoku w roku 1863. Statek pływał pod banderą niemiecką, a jego portem macierzystym był Rostok. „Loreley” zbudowano z drewna dębowego, kadłub dodatkowo obity był w części podwodnej blachą cynkową, co zabez...

więcej ...

Wrak F53.27 PORCELANOWIEC (W-2) to pozostałości jednostki żaglowej o długości ponad 20 m, zbudowanej w I połowie XIX wieku z drewna świerkowego oraz sosnowego, rosnącego prawdopodobnie na terenach Gotlandii. Wrak stanowią wystające ponad piaszczyste dno, do wysokości 1,5 m, elementy drewnianej kons...

więcej ...

Wrak F53.5 (W-21) jest pozostałością statku żaglowego, najprawdopodobniej okrętu zbudowanego z drewna dębowego metodą karawelową (klepki poszycia łączone na styk). Zachowała się część denna jednostki z rejonu śródokręcia w postaci: nadstępki z gniazdem masztu, belkowych wzmocnień bocznych ...

więcej ...

Strona "Wirtualny Skansen Wraków Zatoki Gdańskiej" (www.wsw.nmm.pl) powstała w ramach projektu naukowo-badawczego "Wirtualny Skansen Wraków Zatoki Gdańskiej. Ewidencja i inwentaryzacja podwodnego dziedzictwa archeologicznego" współfinansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.